50-te urodziny Porsche 911 Carrera

Niedzielnym popołudniem otrzymałem wiadomość na facebooku. Okazało się, że jestem jednym ze szczęśliwców, którzy jadą z ekipą Auto Świat na przejażdżkę Porsche 911 Carrera 50th Anniversary. Nie zastanawiając się ani chwili, potwierdziłem swoją obecność i w oczekiwaniu na poniedziałkowy poranek, oddałem się lekturze informacji na temat limitowanej edycji tego „porszaka”.

Prosiak 911 50th

Producent z Zuffenhausen postanowił uczcić 50-lecie istnienia modelu 911, wypuszczając jego limitowaną edycję w liczbie 1963 egzemplarzy. Za bazę do jego stworzenia posłużyła Carrera S, której 6-cylindrowy silnik typu bokser osiąga moc 400KM i zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie  4,3 s oraz prędkość maksymalną 298 km/h w przypadku automatycznej skrzyni biegów PDK. W tym momencie na mojej twarzy rysował się szeroki, niekontrolowany uśmiech, a apetyt na przejażdżkę „jubilatem” wzrósł do niebezpiecznych rozmiarów. Musiałem jednak ochłonąć, bo od spotkania z autem dzieliła mnie cała noc, która na szczęście nie przyniosła kolejnych opadów deszczu, co zwiastowało dobre warunki do jazdy.

3.8 Boxer

Następnego dnia z samego rana, zgodnie z instrukcją, zjawiłem się pod redakcją, gdzie czekali już pozostali zwycięzcy konkursu. Wkrótce czarnym Multivanem podjechał Radek (Top Gear Polska).     Po chwili na horyzoncie pojawił się również Błażej (Auto Świat, organizator) w 911-stce polakierowanej na jasny Geyser Grey – jeden z dwóch kolorów, w których oferowany jest ten samochód. Niestety odcień do bólu przypomina ten z pojemników na odzież używaną i osobiście wybrałbym ciemniejszą wersję tego modelu. „Na szczęście” wszystkie znaki na niebie i ziemi, jak również liczba zer na moim koncie, wskazują na to, że w najbliższym czasie nie będę nękany problemem wyboru koloru nowego Porsche. Gdy ekipa była już w komplecie, nie czekając ani chwili dłużej obraliśmy kierunek Jastrząb, gdzie firma ITS Michalczewski buduje nowoczesny autodrom, docelowo mający spełniać funkcję Centrum Bezpieczeństwa i Techniki Jazdy. Mimo, iż obiekt nie jest jeszcze gotowy, to najważniejszy etap budowy, czyli wylanie trzech warstw asfaltu, jest już ukończony co pozwoliło na przeprowadzenie testów.

P1020465 P1020417

Zaraz po dotarciu na miejsce i serdecznym powitaniu, wykorzystałem fakt, że Porsche stało potulnie na uboczu i dokładnie przyjrzałem mu się z bliska. To co z zewnątrz odróżnia 50th Anniversary Edition od zwykłej „eski” to rzucające się w oczy klasyczne 20-calowe felgi wzorowane na modelu Fuchs, lusterka boczne SportDesign i emblemat „911 50” na klapie silnika. We wnętrzu auta czeka nas niemiła niespodzianka. Środkowa część siedziska i oparcia foteli została wykończona brzydkim materiałem w kratkę, który w dotyku jest zwyczajnie tani. Rozumiem nawiązanie do tradycji, jednak ten zabieg stylistyczny po prostu się nie udał. Poza niefortunną tapicerką kokpit zachował wszystkie cechy seryjnej Carrery. Będąc już w środku nie mogłem odmówić sobie krótkiej przegazówki, oczywiście po uprzednim włączeniu funkcji głośnego wydechu. Otwarciu przepustnicy towarzyszy basowy ryk chrapliwego boksera, plecy pokrywają ciarki, a serce zaczyna bić szybciej. Z tej euforii wyrywa mnie Błażej mówiąc, że czas zaczynać jazdy.

P1020441

P1020446Silnik rozgrzany, wskaźnik temperatury oleju pokazuje optymalną wartość. Zwycięzcy czytelnicy po kolei ochoczo zasiadają na fotelu pasażera 911-stki, aby odbyć kilka okrążeń po torze.  Z racji, iż była to 50-ta rocznica istnienia modelu, każdy przejazd okraszony był urodzinową piosenką lub inną formą celebracji tego wydarzenia. Po niespełna pół godziny nadchodzi moja kolej. Ku mojemu zdziwieniu zmiana zachodzi również na fotelu kierowcy, za sterami zasiada Radek. Z początku miałem obawy co do tego czy będzie on wstanie od razu pojechać naprawdę szybko, jednak okazało się, że zupełnie niepotrzebnie. Procedura Launch Control uruchomiona, wskazówka obrotomierza wędruje w górę i już po chwili auto katapultuje nas do przodu. Po tym jak po starcie zostałem wgnieciony w fotel, w następnych partiach toru moje ciało rzucane było we wszystkie możliwe strony razem z resztkami Snickersa w moim brzuchu, którego zjadłem tuż przed. Mimo, że testowany egzemplarz był wyposażony w hamulce standardowe (nie ceramiczne), ostre dohamowania  nie robiły na nich wrażenia i skutecznie zatrzymywały Porsche przed metalowymi barierkami. Auto było zwarte i stabilne w zakrętach nawet przy 3-cyfrowych prędkościach. Zbyt ochocze dodanie gazu w zakręcie skutkowało pojawiającą się podsterownością, jednak trzeba pamiętać, że silnik znajduje się z tyłu i lekki przód będzie czasem uciekał na zewnątrz łuku. Na szczęście Radek szybko zorientował się w sytuacji i znalazł sposób na “postawienie” auta bokiem, fundując mi przy tym niezłą zabawę. Niestety mój przejazd rychło dobiegł końca i w kolejce czekała już kolejna osoba. Potwierdzeniem ostrej jazdy z pewnością był zapach zużytych hamulców unoszący się wokół auta i rozgrzane opony, przy których mogłem ogrzać skostniałe na wietrze dłonie.

P1020449

Podczas  gdy, spotkanie powoli dobiegało końca moją uwagę przykuł inny samochód znajdujący się na torze. Był to biały Mercedes A45 AMG. Mając chwilę czasu zajrzałem do jego wnętrza, gdzie bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie jakość wykonania i dbałość o detale, jak choćby dysze nawiewu do złudzenie przypominające te z SLSa. Mimo, że pod maską znajduje się 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów to basowy dźwięk jaki dobiega z końcówki układu wydechowego nie odstaje bardzo od tego z 911.

P1020454

Wróćmy jednak do naszego jubilata, który zakończył już wszystkie przejazdy i czekał na oficjalne pożegnanie. Wspólnie zaśpiewaliśmy mu „100 lat” oraz zdmuchnęliśmy świeczki z tortu, którego na urodzinach bynajmniej nie mogło zabraknąć. Tym uroczystym akcentem Błażej zakończył moją randkę z 50-letnią Carrerą (Boże, jak to brzmi!). Na koniec chciałbym pogratulować redakcji Auto Świat za zorganizowanie fajnego eventu, dzięki któremu garstka fanów motoryzacji mogła poznać legendę w klasie sportowych coupe. Liczę, że tego typu wydarzenia na stałe zagoszczą na liście planów budżetowych w kolejnych latach funkcjonowania magazynów motoryzacyjnych należących do firmy Ringier Axel Springer.

P1020483P1020473 P1020460 P1020459 P1020426 P1020419

Do obejrzenia pełnej galerii zdjęć z tego wydarzenia zapraszam na fanpage na facebooku https://www.facebook.com/Mikedrives

One thought on “50-te urodziny Porsche 911 Carrera”

  1. Bardzo fajnie sie to czyta – idealne dopasowanie ilosci informacji i dawki humoru. Szkoda, ze brakuje takich tekstow w prasie motoryzacyjnej..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.